رغبت ها و تفاوتهای فردی
در میان ویژگی های مختلفی که هر فرد را از سایر افراد متمایز می کند، برخی ویژگی ها بسیار بی ثبات هستند، مثل احساس یا افکاری که یک فرد میتواند در لحظه ای خاص داشته باشد. ممکن است یک فرد تحت شرایط فیزیولوژیکی یا محیطی در یک لحظه افکار و احساساتی را تجربه نماید که در یک موقعیت و شرایط دیگر کاملا دچار تغییر و تحولک شود. برای مثال، ممکن است شما بعلت خستگی و ناکامی در رسیدن به یکی از اهداف مهمتان در اوج اندوه و غرق در افکار منفی باشید ولی با دیدن و شروع گفتگو با یکی از دوستان شوخ طبعتان، غرق در خنده شوید و موج افکار مثبت و نشاط آور در ذهن شما بپاخیزد، بطوری که بعد از مدتی اصلا فراموش کنید که یک ساعت پیش به چه فکر میکرده اید.
در مقابل، برخی ویژگی ها از الگوی نسبتاً باثبات تری برخوردار هستند. برای مثال، هوش، ارزشها، استعدادها، توانایی ها، از ویژگی هایی هستند که زیاد تحت تاثیر شرایط فیزیولوژکی یا محیطی موقت تقرار نمی گیرند. یک فرد باهوش ممکن است بعلت اضطراب نتواند در یک امتحان بخوبی مسایل ریاضی را حل کند اما در هر حال او هنوز هم یک فرد باهوش خواهد بود.
خ, [10.05.20 20:06]
🌺🌸🌺
رغبت ها و تفاوتهای فردی
در میان ویژگی های مختلفی که هر فرد را از سایر افراد متمایز می کند، برخی ویژگی ها بسیار بی ثبات هستند، مثل احساس یا افکاری که یک فرد میتواند در لحظه ای خاص داشته باشد. ممکن است یک فرد تحت شرایط فیزیولوژیکی یا محیطی در یک لحظه افکار و احساساتی را تجربه نماید که در یک موقعیت و شرایط دیگر کاملا دچار تغییر و تحولک شود. برای مثال، ممکن است شما بعلت خستگی و ناکامی در رسیدن به یکی از اهداف مهمتان در اوج اندوه و غرق در افکار منفی باشید ولی با دیدن و شروع گفتگو با یکی از دوستان شوخ طبعتان، غرق در خنده شوید و موج افکار مثبت و نشاط آور در ذهن شما بپاخیزد، بطوری که بعد از مدتی اصلا فراموش کنید که یک ساعت پیش به چه فکر میکرده اید.
در مقابل، برخی ویژگی ها از الگوی نسبتاً باثبات تری برخوردار هستند. برای مثال، هوش، ارزشها، استعدادها، توانایی ها، از ویژگی هایی هستند که زیاد تحت تاثیر شرایط فیزیولوژکی یا محیطی موقت تقرار نمی گیرند. یک فرد باهوش ممکن است بعلت اضطراب نتواند در یک امتحان بخوبی مسایل ریاضی را حل کند اما در هر حال او هنوز هم یک فرد باهوش خواهد بود.
تیپ شخصیتی و الگوهای محیط شغلی مدل هالند
1. واقع گرا (R)
تیپ شخصیتی واقع گرا
قابلیت ها: افراد واقع گرا مهارت های یدی، فنی، مکانیکی نسبتاً خوبی دارند.
رجحان ها: آنها ترجیح می دهند تا بجای افراد بیشتر با اشیاء سرو کار داشته باشند (مثل گیاهان، حیوانات، ابزارها).
ارزش ها: افراد واقع گرا برای دستاوردهای عینی (مثل ثروت و امکانات) ارزش بیشتری قایل هستند.
خودارزیابی: افراد واقع گرا خود را افرادی با مهارت های فنی بالا و مهارت های اجتماعی پایین ارزیابی می کنند.
ارزیابی از دید دیگران: دیگران ممکن است افراد واقع گرا را با ویژگی هایی همچون غیر اجتماعی، غیرمنعطف، عملگرا، همنوا، مادیگرا، رک گو، طبیعی، صرفه جو، سرد و بی اشتیاق، مقاوم، سرسخت توصیف کنند.
الگوی محیطی واقع گرایانه
نمونه ای از محیط: کشاورزی، دامداری، خیاطی، ورزش کاری، نجاری، صنعت گری، برق کاری، ماشین کاری، تعمیرکاری و مکانیکی از جمله مشاغل و محیط های واقع گرایانه هستند.
الزامات: محیط ها و مشاغل واقع گرایانه به افرادی نیاز دارند که دارای قابلیت های عملی، مکانیکی، فیزیکی و یدی باشند.
نظام تقویت: در محیط های واقع گرایانه پیروی از آداب و رسوم و سنت گرا بودن مورد تقویت و تقدیر قرار می گیرد.
فرصت های فراهم شده: در محیط ها واقع گرایانه فرصت هایی برای انجام فعالیت های قدرتی و فیزیکی فراهم می شود.
2. جستجو گر (I)
تیپ شخصیتی جستجوگر
قابلیت ها: افراد جستجو گر مهارتهای علمی، تحلیلی، حل مسئله خوبی دارند.
رجحان ها: افراد جستجو گر ترجیح می دهند تا در تجزيه و تحليل انديشه ها و نظریه ها درگیر شوند.
ارزش ها: افراد جستجوگر برای موفقيتهاي هوشي و علمي و درگیر شدن در فعالیت های چالش برانگیز ذهنی ارزش و اهمیت بالایی قایلند.
خودارزیابی ها: افراد جستجوگر خود را افرادی منتقد و تحلیل گر ارزیابی می کنند که تمایلی به رهبری دیگران ندارند.
ارزیابی از دید دیگران: دیگران ممکن است افراد جستجوگر را با ویژگی هایی همچون تحلیلگر، مستقل، معقول، محتاط، فکور، تودار، پیچیده، درون نگر، کناره گیر، منتقد، بدبین، بی تکلف، کنجکاو، دقیق توصیف کنند.
محیط های تحصیلی-شغلی جستجوگرانه
نمونه ای از محیط: شیمیدان، فیزیکدان، ریاضی دان، زیست شناس، زمین شناس، ستاره شناس و باستان شناس نمونه ای از مشاغل جستجوگرانه هستند. رشته های تحصیلی فیزیک، شیمی، ریاضیات، اقتصاد، زیست، زمین شناسی، نجوم، باستان شناسی، مهندسی IT، مهندسی الکترونیک، مهندسی نفت و امثال آن هم نمونه ای از رشته های تحصیلی جستجوگرانه هستند (هر چند تمام رشته های تحصیلی بویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلیل پیوند با چالش طلبی به نحوی درگیر در جستجوگری هستند).
الزامات: موفقیت در مشاغل و محیط های جستجوگرانه نیازمند داشتن قابلیت های فنی، جستجوگرانه و سطوح بالای هوش و خلاقیت است.
نظام تقویت: این گونه محیط ها چشم اندازها و ارزشهاي علمي و هوشي بیشتر بها می دهند. از این رو در آنها، تلاش و موفقیت های علمی و هوشی مورد تشویق و تقویت قرار می گیرند.
فرصت های فراهم شده: محیط های جستجوگرانه فرصت هایی را در اختیار افراد قرار می دهند تا به اکتشاف ایده ها یا اشیاء جدید بپردازند.
3. هنری (A)
تیپ شخصیتی هنری
قابلیت ها: افراد هنری مهارت های ادبی، هنری یا موسیقیایی بالایی دارند.
رجحان ها: افراد هنری ترجیح می دهد تا با امور انتزاعی و روش های ابتکاری مشغول باشند.
ارزش ها: افراد هنری ارزش بالایی برای خلاقیت، بیان عواطف یا کارهای هنری قایلند.
خودارزیابی ها: افراد هنری خود را افرادی دارای قوه تصور بالا و متمایل به تجربیات جدید ارزیابی می کنند.
ارزیابی از دید دیگران: دیگران معمولا افراد هنری را با ویژگی های همچون پیچیده، غیرعملگرا، تجربه گرا، نامنظم، تکانشی، مبتکر، هیجانی، مستقل، حساس، ابرازگر، درون نگر، آرمانگرا، شهودی، تخیل گرا، متفاوت و ناسازگار توصیف می کنند.
محیط های تحصیلی-شغلی هنری
نمونه ای از محیط: مشاغلی همچون بازیگری،کارگردانی، نویسندگی ادبی، شاعری، مجسمه سازی، نقاشی (نه نقاشی ساختمان)، از نوع مشاغل هنری هستند. رشته های تحصیلی متناسب با این مشاغل نیز طبیعتاً ماهیت هنری دارند.
الزامات: محیط های هنری نیازمند افرادی با توانایی های ابرازگرانه، پرمعنا و خلاقانه هستند.
نظام تقویت: محیط های هنری به تجربه گرایی نسبت به ایده ها و تجربیات جدید بها می دهند. آنها تولیدات عاطفی، هنری و ادبی را مورد تشویق و تقویت قرار می دهند.
فرصت های فراهم شده: محیط های هنری فرصت هایی را برای رفتار جدید و حتی غیر متداول فراهم کرد می کنند.
4. اجتماعی (S)
تیپ شخصیتی اجتماعی
قابلیت ها: افراد اجتماعی قابلیت ها و مهارت های بین فردی بالایی دارند.
رجحان ها: افرا
د اجتماعی ترجیح می دهند تا بیشتر با افراد سروکار داشته باشند تا با اشیاء.
ارزش ها: افراد اجتماعی ارزش زیادی برای خدمات رسانی اجتماعی و کمک یا آموزش به دیگران قایلند.
خودارزیابی ها: آنها خود را افرادی با قابلیت ها و مهارت های اجتماعی بالا و مهارت های فنی و مکانیکی پایین ارزیابی می کنند.
ارزیابی از دید دیگران: دیگران افراد اجتماعی را به عنوان افرادی با ویژگی هایی همچون فرازگرا، مشارکت کننده، همدل، گرم و صمیمی، بخشندن، مفید، آرمانگرا، مهربان، صبور، متفاعدکننده، مسئول، خوش مشرب، مودب و موافق توصیف می کنند.
محیط های تحصیلی-شغلی اجتماعی
نمونه ای از محیط: معلمی مهدکودک، مشاوره خانواده، جامعه شناسی و پرستاری نمونه ای از محط های تحصیلی و شغلی اجتماعی هستند.
الزامات: محیط های اجتماعی به افرادی نیاز دارند که مهارت های بالایی در روابط بین فردی داشته باشند.
نظام تقویت: محیط های اجتماعی به انگیزه های تعاون مدارانه و انسان دوستانه بها داده و رفتار های سودمند و مفید برای دیگران را تشویق و تقویت می کنند.
فرصت های فراهم شده: محیط های اجتماعی فرصت هایی را فراهم می کنند تا افراد شاغل در آن بتوانند فعالیت های توام با دلسوزی و همدلی را تجربه کنند.
5. تهوری (E)
تیپ شخصیتی تهوری
قابلیت ها: افراد متهور مهارت های بالایی در فروشندگی و ترغیب دیگران دارند.
رجحان ها: افراد متهور ترجیح می دهند در جایگاه هایی باشند که به آنها اجازه رهبری و تاثیرگذاری بر دیگران را بدهد.
ارزش ها: افراد متهور برای کسب مقام و موقعیت های اقتصادی و سیاسی ارزش بیشتری قایلند.
خودارزیابی ها: افراد متهور خود را برونگرا، قاطع، و با مهارت تاثیرگذاری و ترغیب کنندگی بالا ارزیابی می کنند.
ارزیابی از دید دیگران: دیگران افراد تهوری را به عنوان افرادی با ویژگی هایی همچون فراگیرنده، ماجراجو، دلپذیر، جاه طلب، سلطه گر، فعال، هیجان طلب، نمایشی، برونگرا، خوش بین، خوسر، خوش مشرب و پر حرف توصیف می کنند.
محیط های تحصیلی-شغلی متهورانه
نمونه ای از محیط: سیاستمداری، فروشندگی، بازاریابی، مدیریت تبلیغات، مدیریت روابط عمومی، معامله گری و واسطه گری امور کسب و کار نمونه ای از مشاغل متهورانه هستند. رشته های تحصیلی مدیریت کسب و کار،کارآفرینی، امور مالی، خلبانی، مدیریت توریست و جهانگردی و تجارت بین الملل نمونه ای از رشته های تحصیلی متهورانه هستند.
الزامات: محیط های متهورانه نیازمند افرادی با قابلیت های متهورانه و متقاعد کنندگی و تاثیرگذاری بالا هستند.
نظام تقویت: محیط های متهورانه به ارزش های قدرتمدارانه و سرمایه مدارانه بها می دهند و موفقیت در امر فروش، سیاست یا رهبری را تشویق و تقویت می کنند.
فرصت های فراهم شده: محیط های متهورانه فرصت های بیشتری برای کسب و پول و مقام فراهم می کنند.
6. قراردادی (C)
تیپ شخصیتی قراردادی
قابلیت ها: افراد قراردادی دارای قابلیت بالایی در تصدي گري و سازمان دهی، و سازگار با ساختارهای یکنواخت و رسمی سازمانی هستند.
رجحان ها: افراد قراردادی ترجیح می دهند بیشتر بر اساس ساختار های مشخص و مطمئن عمل کنند تا اینکه بخواند در شرایط بسیار منعطف و متنوع باشند.
ارزش ها: افراد قراردادی برای موفقیت های اقتصادی و پیروی از مقررات ارزش بالایی قایلند.
خودارزیابی ها: افراد قرارداد خود را به عنوان افرادی منظم، مطمئن و قابل اعتماد ارزیابی می کنند.
ارزیابی از دید دیگران: دیگران افراد قراردادی را به عنوان افرادی با ویژگی هایی همچون محتاط، همنوا، وظیفه شناس، دفاعی، موثر، سخت، عادتی، اسلوب مدار، مطیع، منظم، پافشار، عملگرا، صرفه جو و غیر تخیل گرا توصیف می کنند.
محیط های تحصیلی-شغلی قراردادی
نمونه ای از محیط: مشاغلی همچون کارمند اداری، حسابداری، دفتر داری، مسئولیت برنامه ریزی بودجه، بازرسی کالی، و اپراتور کامپیوتر نمونه ای از مشاغل قرارداری هستند. رشته های تحصیلی حقوق، اسناد پزشکی، کتابداری، حسابداری، و چاپ نمونه ای از رشته های تحصیلی قراردادی هستند.
الزامات: محیط های قراردادی به افرادی با مهارت ها و قابلیت های سازماندهی و تبعیت و تحقق استانداردها و قوانین نیازمند هستند.
نظام تقویت: محیط های قراردادی به پیروی از ارزشهای سنتی یا قراردادی بها داده و نظم، سازماندهی، همنوایی و سنت گرایی را مورد تشویق و تقویت قرار می دهند.
فرصت های فراهم شده: محیط های قراردادی فرصت های را برای نمایش مهارت های مرتبط با حفظ اسناد و مهارت های نظارت قانونی فراهم می کند
تعداد مشاهده
(58)
نظرات
(0)